Nuffnang Ads

Friday, March 8, 2013

Apa itu kolagen?

Apa itu collagen?
Ia adalah tisu penyambung yg membantu dalam mengekalkan kekuatan &  keanjalan kulit, rambut, kuku, ligamen, otot, tulang, sendi, tendon,  mata, gusi dan saluran darah.

Simptom kekurangan kolagen

  • Garis-garis kesan ketawa, kedutan, lingkaran hitam bawah mata, kesan bengkak bawah mata (eye bag), penglihatan kabur
  • Gusi yang tidak sihat
  • Garis halus kelihatan pada leher
  • Payudara dan punggung kelenturan
  • Kuku senang pecah, pudar & kekuningan
  • Rambut menjadi kering dan bercabang di hujung
  • Liang roma menjadi lebih besar, pigmentasi, jeragat, kulit kekuningan
  • Kulit hilang keanjalan, lebih kering
  • Kelihatan tua daripada umur sebenar
  • Organ dalaman tidak berfungsi dengan berkesan
  • Kehilangan kalsium, sakit belakang, sakit sendi
Dari mana kita boleh dapatkan kolagen dari diet harian kita?
Berikut adalah contoh makanan dan buah yang mengandungi kolagen: 

  • Buah Strawberry - Kandungan vitamin C dalam strawberry memiliki peranan penting untuk mengurangi efek penuaan seperti keriput dan kulit kering kasar. Penelitian mengungkap bahawa vitamin C bermanfaat menangkal radikal bebas dan merangsang pembentukan kolagen sehingga memunculkan efek yang menghaluskan kulit. Strawberry juga mengandungi asam ellagic yang dapat melindungi serat elastis, yang bertugas menjaga struktur kulit tetap utuh, menjaga kekencangan serta melawan enzim perosak kulit.
  • Bawang putih - Bawang putih mengandungi belerang yang membantu tubuh memproduksi kolagen. Kandungan lainnya iaitu asam taurine dan lipoid bekerja untuk memperbaiki serat kolagen.
  • Buah Tomato - Tomato mengandungi likopen yang merupakan antioksidan tinggi untuk menghambat enzim kolagenase / enzim yang merosakkan ikatan peptida pada kolagen.
  • Ikan - Mengonsumsi ikan yang mengandungi omega 3 seperti tuna, salmon, sardin dan ikan trout dapat membantu menjaga kulit tetap sihat bercahaya. Kandungan asam lemak omega 3 EPA (asam eicosapentaenoic) berperanan dalam membentuk kolagen.

Dos pengambilan kolagen

Step 1
Take a 6 g collagen supplement in the morning on an empty stomach. According to "Focus on Nursing Pharmacology," 6 g of collagen twice per day is the minimum dosage required for therapeutic benefits. Taking collagen on an empty stomach maximizes absorption. Wait at least 30 minutes after taking your supplement to eat breakfast.

Step 2
Take a 6 g collagen supplement in the evening on an empty stomach. Wait at least 30 minutes after taking your supplement to eat.

Step 3
Plan on taking your collagen supplements at the same time each day to maintain stable levels of collagen in your system.

Read more: http://www.livestrong.com/article/391731-how-to-take-collagen-supplements/#ixzz2DmRuR0N8


xoxo,

Najah
Shaklee Independent Distributor [ID: 893828]
najahsalwa@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019.676.8776