Nuffnang Ads

Thursday, April 17, 2014

Aaarrgghhh perut buncit???!!

Perut buncit??? Rasanya ramai di antara kita yang menghadapi dilemma ni kan? Masalah perut buncit ni bukan je bagi mereka yang agak berisi tapi menghantui gak mereka yang kurus...kira memang masalah semua la tak kira yang kurus, gemuk, chubby, berisi...


Jom kita tengok apakah antara punca perut buncit:

Kurang minum air
● Ramai yang tak sedar betapa pentingnya air dalam diet kita seharian. Sebab tu lah kita selalu dengar doctor atau nutritionist selalu advice kita untuk minum banyak air setiap hari. Air yang dimaksudkan adalah air masak...bukan air sirap, ribena or air kelapa sme tu tau! Kenapa air masak ni penting? Sebab air boleh membantu untuk membuang toksin di dalam badan. Segelas air sejurus bangun tidur dapat membantu kita membuang dengan lawas.

Makan dengan lahap
● Saya rasa saya selalu menghadapi situasi macam ni, especially kalau kitorang makan kat luar. Rasanya ibu-ibu lain pun lalui detik-detik yang sama gakkan? Ke saya sorang je? Hahaha apabila kita makan dengan tergopoh-gopoh, makanan yang kita makan tak sempat nak hancur kita dah terus telan..nak cepat la katakan sebab anak dah cranky. Inilah punca masalah kerana apabila makanan tidak hancur, ia menyebabkan udara di dalam usus tersekat dan akan menghasilkan gas. Gas ini yang menyebabkan perut menjadi kembung dan akhirnya buncit.


Sembelit
● Ni pun satu lagi masalah yang banyak dihadapi oleh kita semua, termasuklah saya sendiri. Makan banyak tapi kadar yang keluar tak sama dengan jumlah yang masuk. Kadang-kadang, selepas 3-4 hari pun masih belum membuang. Sembelit juga boleh menyebabkan perut menjadi buncit kerana terdapat banyak toksin di dalam perut daripada makanan. Jadi sila detoks diri anda untuk bersihkan usus dan juga menghilangkan sembelit.

Malas bersenam
● Bersenam adalah salah satu aktiviti yang paling malas dilakukan dan disokong dengan pelbagai alasan. Namun, ini merupakan antara perkara yang paling penting untuk dilakukan bukan sahaja untuk kurus tapi untuk kesihatan menyeluruh. Untuk itu, anda digalakkan untuk mengambil makanan yang kaya dengan antioksidan kerana antioksidan yang tinggi di dalam badan akan mempercepatkan proses pembakaran lemak dengan lebih banyak dan lebih cepat

Makan berlebihan
● Okay...saya kena admit yang ni satu lagi habit yang saya ada...habiskan makanan anak-anak walaupun diri dah kenyang dengan alasan "sayang" pada makanan yang tak habis tu. Tapi apa yang saya tak sedar adalah perut terpaksa mengembang untuk menampung makanan yang berlebihan. Jadi ini yang menyebabkan perut untuk membuncit. Maka, makanlah berpada-pada dan janganlah mengikut nafsu.

Setelah mengetahui punca-punca, mari kita lihat apakah antara supplement Shaklee yang dapat membantu anda mengatasi masalah ini?


Alfalfa Complex
¤ Baik untuk perubahan patologi di dalam usus dan perut - memperbaiki masalah saluran penghadaman seperti kembung, hyperacidity, ulser gastrik, hepatitis dan sembelit

¤ Menyingkirkan lemak dan kolestrol - kajian klinikal terbukti bahawa penggunaan jangka panjang daripada Alfalfa akan menghapuskan lemak, mengurangkan kolestrol, mencegah penyakit jantung, strok dan darah tinggi. Hanya Alfalfa sahaja yang mengandungi saponim seperti span yang bertindak sebagai serat untuk menyerap kolestrol.


Herb-Lax
¤ Agen pencuci usus
¤ Mana-mana saki-baki bahan yang tak diingini pada usus akan dibersihkan
¤ Bukan itu saja, Herb-Lax ni sangat best 


Omega Guard
¤ Asid lemak omega-3 membantu anda membakar lemak dengan membantu badan anda bertindak balas dengan lebih baik terhadap hormon yang dipanggil Leptin
¤ Leptin meningkatkan metabolisma dengan meningkatkan pengeluaran tiroid (tiroid akan mengawal metabolisma)
¤ Leptin juga menyebabkan badan membakar lemak untuk tenaga

Bagi anda yang nak hilangkan dan kempiskan perut yang membuncit tu...boleh la hubungi saya untuk konsultasi eksklusif. Jadi...jangan biarkan diri anda diselebungi kebuncitan lagi hahaha

Credits: 
http://clickerzee.com

xoxo,

Najah Salwa
019.676.8776
najahsalwa@gmail.com